Proměnná – je pojmenované místo kdesi v paměti počítače. Do proměnných lze vkládat hodnoty, načítat do nich hodnotu z klávesnice, měnit jejich obsah v průběhu programu a vypisovat je na monitor.

Konstanta
se podobá proměnné, ale její hodnotu nelze změnit.

Datový typ
určuje hodnoty, které proměnná může obsahovat a operace, které s ní mohou být prováděny. Definuje velikost místa v paměti a způsob uložení informací. Před použitím v programu musí být každá proměnná deklarována a inicializována (musí jí být přiřazena hodnota). Deklarace proměnné se vždy skládá ze dvou částí: z typu proměnné a jejího jména. Umístění deklarace proměnné, tj. místo kde se deklarace vyskytuje v kódu programu, určuje oblast platnosti proměnné.

int
x;
 //vyhraď v paměti prostor pro 32-bitovou celočíselnou proměnnou a označ ho x

x = 20;
 //na místo v paměti pojmenované x ulož hodnotu 20

x = x + 10;

// zjisti hodnotu uloženou v paměti na místě označeném x,
// hodnotu zvyš o 10
// a tuto navýšenou hodnotu ulož zpátky na místo v paměti označeném x